منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 12
:: باردید دیروز : 16
:: بازدید هفته : 362
:: بازدید ماه : 1270
:: بازدید سال : 3243
:: بازدید کلی : 102863
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 30 / 10

 


 حجت الاسلام محمد مطهری فرزند شهید مطهری در یادداشتی به جنجال های اخیر درباره نطق علی مطهری در مجلس پرداخته و نکات مستدل و بسیار مهمی را در این خصوص مطرح کرده است. متن کامل این یادداشت به این شرح است.

 
******************

طبیعی است که اینجانب درباره برادرم آقای علی مطهری که مواضعش در چند سال اخیر خبرساز بوده است مکررا مورد سؤال واقع شوم. بهتر دیدم نکاتی را دربارة ایشان و چند مسأله مرتبط به طور مکتوب ارائه دهم.

۱. انسان موجود پیچیده ای است که گاهی عمق نیت خودش را نیز ممکن است درست تشخیص ندهد. با این حال، من که برادر خود را کاملا از نزدیک می شناسم تردیدی ندارم که هدف اصلی او از آنچه می گوید- صرف نظر از درستی یا نادرستی آن- حفظ انقلاب و نظام است. من شخصا ملاحظاتی درباره نوع مواضع اخوی محترم دارم که در ادامه اشاراتی خواهم داشت اما باید به کسانی که از راه تمسخر و توهین و پسر نوح خواندن و ... وارد می شوند این اطمینان را بدهم که این روش ها اگر او را استوارتر نکند تأثیری در مواضع او ندارد و بیشتر برای او طرفدار جذب می کند. البته روشن است که بسیاری از منتقدان یا مخالفان او افراد افراطی نیستند.

۲. وقتی علی آقا به امری اعتقاد پیدا می کند دیگر از فضای غالب نمی ترسد و مردانه پایش می ایستد. مثلا در جریان غائله سخنرانی نوه حضرت امام، یک تنه شدیدا به آن اعتراض کرد و البته شدیدا هم به او حمله شد. در آن فضای سنگین، برخی روزنامه ها اخلال کنندگان سخنرانی را قاطعانه «جمعیت میلیونی مردم» معرفی می کردند! پس از دو سال و نیم که عده ای به خیال خود، بصیرت مورد نظر رهبر انقلاب را در جریان اعتراض به سخنرانی رئیس محترم مجلس، در قالب «بصیرت لنگه کفشی» آنهم در جوار ضریح کریمه اهل بیت به نمایش گذاشتند، کاشف به عمل آمد که اساسا رهبر معزز انقلاب نیز شدیدا با این دو حرکت که تحت لوای حمایت از رهبری صورت گرفت مخالف بودند.



۳. همچنانکه قبلا گفته ام تا گروه اندک هتاکان طرفدار نظام کنترل نشوند و اخلاق دفاع از نظام اسلامی نیاموزند بسیاری از خواص به سخن نمی آیند، خواصی که در موضعی عادلانه، در نهایت، بالاترین حمایت ها را از رهبری و نظام خواهند کرد. فتنه ۸۸ به معنای خطری جدی برای نظام به لطف الهی دفع شد و خاتمه یافت اما متأسفانه «نگاه یک طرفه به فتنه ۸۸» خود بلایی دیگر است که همچنان با آن دست به گریبانیم. اینکه دو کاندیدای معترض با اینکه بالعیان دیدند که در جنجالهای پس از انتخابات، اصل نظام اسلامی به خطر افتاده و در عین حال در راه خود بی محابا همچنان پیش رفتند، ظلم و گناهی بود بس بزرگ، اما اجازه دهیم صداهای گوناگون درباره ابعاد مختلف ماجرا شنیده شود که در نهایت به نفع نظام و کشور است. البته اگر بناست مخاطبان رسانه ملی در حد فعلی باقی بمانند و همچنان بی بی سی و صدای آمریکا تغذیه فکری بخشیاز جامعه را در دست داشته باشند راه دقیقا همان است که اکنون می رویم.

قاطعیت آیت‌الله لاریجانی نبود، سعید مرتضوی همچنان دادستان بود

۴. انتقاد درباره هر موضوعی آنجا که صریح و در حضور همگان و به ویژه درباره اشخاص استاگر بدون هیچ اشارهای به نقاط مثبت صورت گیرد علاوه بر اینکه تأثیر لازم را ندارد چه بسا مورد سوء فهم یا سوء استفاده واقع شود. مثلا درباره انتقاد اخیر علی آقا از رئیس محترم قوه قضاییه در نطق پیش از دستور، قطع نظر از وارد بودن یا نبودن آن، جا داشت مطلبی نظیر این موضوع یادآوری می شد:جریان کامل دادگاه برخی متهمین حوادث سال ۸۸ در مردادماه آن سال،قبل از اثبات جرم به صورت غیرقانونی از تلویزیون پخش شد که متاسفانه متهمان را که غالبا از مسئولان پیشین نظام جمهوری اسلامی ایران بودند برای تحقیر در حرکتی ناجوانمردانه با لباس زندان در میان اراذل و اوباش نشانده بودند! این اقدام با سکوت ریاست قبلی قوه قضائیه و سایر مسئولان مواجه شد. این ریاست محترم فعلی قوه قضائیه بود که در روزهای اول شروع به کار، بی توجه به فشارها، قاطعانه در مقابل چنین اقدامی ایستاد. باز اگر این قاطعیت در آیت الله لاریجانی نبود امروز به احتمال بسیار، همچنان در خدمت آقای سعید مرتضوی به عنوان دادستان تهران بودیم. به هر حال اشاره به چنین نکاتی پیش از طرح آن نوع انتقادات، کاملا مفید و بلکه لازم بود گر چه استدلال علی آقا معمولا این است که اینها را مفروض می دانم و نیازی به ذکر آن نیست.

جنجال دشمن دلیل کافی برای رسانه‌ای نکردن انتقادات نیست

۵.اما مسأله جنجال ضد انقلاب و رسانه های بیگانه. ابعاد این مطلب باید به خوبی تبیین شود که مجالی برای آن در اینجا نیست. به اجمال باید گفت که مسلما این استدلال و برداشت غلطی است که هر گاه رسانه های بیگانه درباره مطلبی جنجال کردند اظهار آن مطلب، اشتباه بوده است. در یک سال اخیر، رهبر گرامی انقلاب لااقل دو بار فرمودند که من مطلبی را گفتم و رسانه های بیگانه جنجال به راه انداختند، و باز بر همان مطلب به درستی تاکید کردند. ضمن اینکه اگر جنجال دشمن، دلیل کافی برای رسانه ای نکردن یک امر باشد باید مردم در نظام اسلامی از هر گونه آمار از نابسامانیهای جامعه بی خبر نگهداشته شوند زیرا جنجال دشمن بر سر آن تقریبا یقینی است. یک جامعه چگونه برای اصلاح نقصی که از آن خبر ندارداقدام کند؟

همچنین اگر پرهیز از جنجال دشمن بخواهد سیاستهای ما را مدیریت کند مسئولان خاطی و نیز عاملان بزرگترین فسادهای مالی هیچگاه احتمال رسانه ای شدن جرائم خود را نخواهند داد. وانگهی، آیا اگر دشمنان احساس کنند که ما به جنجال رسانه ای آنان بهای زیادی می دهیم و شاد شدن یا نشدن آنان برای ما بسیار مهم است سبب خودبزرگ پنداری و شادی آنان نمی شود؟ بله، سوژه جنجالی فراهم کردن برای رسانه های بیگانه در جایی که هیچ فایده ای بر آن مترتب نیست مذموم است.

اما گاهی عکس العمل از نوعی دیگر است. مثلافردی که به هر دلیل مشکلی با نظام اسلامی پیدا کرده از برخی مواضع آقای علی مطهری خوشحال می شود. این امرلزوما از این جهت نیست که مواضع اخوی را در راه مبارزه با نظام می داند، بلکه برعکس، چه بسا چون آن را ندای یک عدالتخواه از عناصر درون نظام تفسیر می کند امید او نسبت به اصلاح برخی امور در نظام اسلامی تجدید می شود و اساسا نباید چنین فردی را ضد انقلاب یا دشمن شمرد.

نسبت به طمع دشمنان حساس باشیم

البته طمع پیدا کردن دشمنان امری دیگر است که همه باید نسبت به آن حساس باشند تا به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) طمع آنان به یأس تبدیل شود («یئست مطامع الاعداء»/ خطبه ۲۰۷). برخی افراد که مخالف با اصل نظام اسلامی هستندتلاش می کنند که آقای علی مطهری را از گروه خود معرفی کنند. اینجاست که زمینه برای طمع دشمنان فراهم می شود و مناسب است پاسخ درخور داده شود.

اخیرا که با اخوی در مورد لزوم اتخاذ موضع در برابر این اظهار نظرهاصحبت می کردم این نوع تفسیرها را مضحک می دانست، با این استدلال که معلوم است که من طرفدار نظام و رهبری هستم. او اضافه کرد که آیا معنا دارد من که این مقدار بر لزوم اجرای احکام اسلام مانندرعایت حجاب در نظام اسلامی تأکید می کنم مخالف نظام باشم؟! لذا علی آقا پاسخ به این نوع ادعاها را غیر لازم می شمرد گر چه از نظر من اتخاذ چنین موضعی لااقل در مواردی که از طرف چند نفر اظهار می شود در جهان شیطنتهای رسانه ای به ویژه به سبب انتساب وی به استاد شهیداز جهات مختلف مفیدو بلکه لازم است.

دلیل توجه رسانه‌های بیگانه به علی مطهری، این است که سایرین سختی اظهارنظر را به جان نمی‌خرند

۶. اینکه آقای علی مطهری مورد توجه رسانه های بیگانه است نه به این دلیل است که به قول آن خانم نماینده خوش انصاف، سرویسهای اطلاعاتی بیگانه در او نفوذ کرده اند بلکه یک دلیل عمده آن این است که منتقدان دیگر، سختی اظهار نظر را به جان نمی خرند و علی مطهری که فرزند یک شخصیت بزرگ است از معدود کسانی است که جرأت اظهار تمام آنچه را که در قلبش می گذرد دارد. اگر فضای انتقاد در کشور بازتر باشد صدای علی آقا در میان سایر صداهای منتقد، دیگر چنین مورد توجه نخواهد بود.

آخر این چه بساطی است که وقتی وزیر محترم اطلاعات می گوید کسانی که در حوادث سال ۸۸ جرمی مرتکب «نشده اند» می توانند به کشور برگردند مورد حمله افراطیون قرار می گیرد که در مسائل تخصصی ورود نکن؟! نمی دانم این افراد چه تصوری از «آزادی بیان» در نظام اسلامی دارند که به وزیر اطلاعات هم برای بیان یک موضع بدیهی، انسانی، اخلاقی و اسلامی مجال نمی دهند؟ آیا تندروها وقتی این افراد نسل در نسل در خارج بمانند و معلوم نیست چه بر سر دینشان و نگاهشان به نظام اسلامی بیاید پاسخی در محضر الهی دارند؟ آیا این کار ناخواسته نوعی تربیت سرباز علیه انقلاب، نظام و رهبری نیست؟ وزیرمحترم اطلاعات، دیگر این خواست مشروع را شاید برای آنکه نامش در اصحاب فتنه ثبت نشود پیگیری نکرد.

در فجیع‌ترین جنایت‌ها خبری از عکس‌العمل قوه قضاییه نیست

۷. رمز این مطلب برای بنده تا کنون معلوم نشده که چگونه است که قوه قضاییه در مقابل انتقادها به خودش در کمترین زمان ممکن با اطلاعیه و یا نطق واکنش نشان می دهد و «اطلاع رسانی» اولین اقدامی است که انجام می دهد (فرقی نمی کند که منتقد، امام جمعه محترم مشهد باشد، سازمان حقوق بشر یا علی مطهری)، اما از طرف دیگر در جایی که اطلاع رسانی سریع و قاطع از بدیهیات و ضروریات است یعنی درباره فجیع ترین جنایتها در حق مردم، خبری از اطلاع رسانی و عکس العمل قوه قضاییه نیست. بریدن گوش یک فرد بی گناه در روز روشن در جلوی چشمان مردم در میدان سجادیه تبریز توسط یک شرور به جرم «ازدواج با دختری که شرور عزیز قصد خواستگاری او را داشته» در شهریورماه گذشته،کوچکترین عکس العمل رسانه ای را حتی از طرف دادستان محلی به دنبال نداشت (عکس گوش بریده در سایت‌ها به طور وسیع منتشر شد). موارد زیادی از این سکوتها را می توان سراغ داد. پیرو همین سیاست است که نیروی انتظامی مانور دوازدهم را هم در دستگیری اراذل و اوباش خطرناک برگزار کرده ولی قوه قضاییه پس از یک سال کوچکترین خبری از مجازات دستگیرشدگان مانور اول هم منتشر نکرده است! (اگر حکمی هم صادر شده باشد وقتی اطلاع رسانی نشود از جهت بازدارندگی شروران و بالابردن امنیت جامعه کالعدم است).

بی جهت نیست که زورگیر دستگیر شده که اخیرا رئیس دانشکده عمران دانشگاه تهران را با پنج ضربه بر بازو و جمجمه مورد حمله قرار داد با هفت سابقه کیفری و بیست مورد زورگیری تنها در این نوبت، در مصاحبه با خبرگزاری مهر می گوید مجازاتی که در انتظارش است «مدتی زندان» است. این در حالی است که ریاست محترم قوه قضاییه دو سال پیش برای صرف «اخافه و ترساندن با سلاح سرد» بدون وارد کردن ضربه، طبق قانون مجازات اسلامی وعده اعدام داده بودند. حتی دو سال پیش که آسمان تپید و رسانه ملی استثنائا دو زورگیری تکان دهنده و وحشتناک را در اخبار نمایش داد، قوه قضاییه هنوز درباره نتیجه آن پرونده ها کوچکترین «اطلاع رسانی» نکرده است. آیا این تسامح نمی تواند اندکی هم درباره منتقدان قوه قضاییه به کار رود؟

یقین دارم و از قسم خوردن باکی ندارم که اگر قوه قضاییه و صدا و سیما در زمینه اطلاع رسانی به موقع درباره برخی موارد از جرائم خاص ماننداسیدپاشی، زورگیری، تعرض و ... به طور مستمروارد میدان شوند این جرائم بدون صرف هزینه ظرف یک ماه لااقل هفتاد درصد کاهش می یابد.(پس از اقدام قاطع - و متأسفانه مقطعی و موردی - دستگاه قضا در ماجرای زورگیری معروف چهار نفره در خیابان خردمند که فیلم آن در رسانه ملی پخش شد آمار زورگیری در تهران بنا به اعلام نیروی انتظامی ظرف دو روز پنجاه درصد کاهش یافت). توجیه رسانه ملی نیز جالب است که پنهان کردن اخبار زورگیری و اسیدپاشی و ... را سبب امیدبخشی و تزریق آرامش به جامعه می داند. به تعبیر دیگر «اذهان» مردم را به قیمت دریده شدن«ابدان» مردم آرام نگه می دارد! (البته این مطلب منافاتی با لزوم پرداخت همه جانبه و ریشه ای با این معضلات ندارد).

نظام به علی مطهری‌ها نیاز دارد


این‌که صدای آقای علی مطهری به عنوان یک منتقد باید خاموش شود خواست مشترک دو گروه متضاد است.گروه اول کسانی هستند که هیچگونه انتقاد در جمهوری اسلامی را برنمی تابند و به دنبال سکوت قبرستانی هستند و گروه دوم افرادی هستند که کارشان تبلیغ علیه نظام است و به در بوق و کرنا کردن سوژه ای نیاز دارند که بگویند تحمل نظام از حداقل هم کمتر است. از نظر من، نفع مواضع علی مطهری و امثال او برای انقلاب و نظام بسیار بیش از مضرات آن بوده است و نظام ما نه به یک علی مطهری که به علی مطهری ها نیاز دارد. این صدای انتقاد در عین اینکه در میان بسیاری از حزب اللهی ها و ارادتمندان رهبری طرفدار دارد – و البته منتقدان زیادی هم دارد- باید به گونه ای باشد که برای ضد انقلابی که در حقیقت نه برای علی مطهری، نه برای پدرش و نه برای کسی که پدرش را پاره تنش می دانست ذره ای احترام قائل نیست،احیانا طمعی ایجاد نکند و این با اتخاذ مواضع تکمیلی میسر است، امری که علی آقا نیازی به آن نمی بیند.

بازتر شدن فضای نقد موجب تقویت ولایت فقیه است

همچنانکه اخوی محترم در انتهای نامه اخیرش به آقای دکتر محمد جواد لاریجانی متذکر شده- و البته کنایه به موضوعی اثبات نشده و خارج از بحث در آن نامه نادرست بود - آنچه به عنوان راه حل فتنه ۸۸ ارائه می دهد از باب دادن مشاوره است و «تصمیم با مقامات عالی نظام و در رأس آنها رهبر گرانقدر انقلاب است». به نظر می رسد وی آنچه وظیفه خود می دانسته در این خصوص انجام داده و به گفته خودش تکرار این مواضع نه از سر لجاجت بلکه به دلیل تکرار قضاوتها و اظهار نظرهای ناعادلانه بوده است.البته فضا باید چنان باز باشد که خواص جامعه مجال اظهار نظر در این باره را داشته باشند. نتیجه بازتر شدن فضای نقد در جامعه،تقویت عمود خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه است؛ و این پشتیبانی،وظیفه اصلی هر کسی است که دوستدار واقعی امام امت و نظام اسلامی است.

وجوب احترام نسبت به برادر بزرگتر اقتضا می کرد که این نوشته،پیش از انتشار عمومی به رؤیت اخوی محترم برسد. چنین شد و ایشان با این‌که ملاحظاتی داشت با سعه صدر از انتشار آن ابراز رضایت کرد. امید دارم کسانی که به قیامت باور قلبی و نه زبانی دارند با برخی تقطیع ها و یا تیترهایی که خلاف روح متن استاین مطالب را به نفع خود ذبح نکنند و مطابق منویات خود تیتر نسازند.

حسن ختام: پیشنهادی نیمه امنیتی برای دلسوزان واقعی نظام!

فرصت را غنیمت شمرده در ایام ولادت رسول اکرم(ص) پیشنهادی را با مقدمه ای کوتاه تقدیم دلسوزان نظام می کنم و البته این مطلب مستقل از مطالب بالاست.

با وجود همه اقتدار نظام اسلامی، آنچه بر سر سوریه آمده است هشداری بزرگ برای همه ماست. بدون شک کینۀ دشمنان با ایران اسلامی بسیار بیشتر از سوریه است. لطف الهی باعث شده که خواب‌های شوم دشمنان دربارۀ نظام اسلامی تاکنون تعبیر نشود و ان‌شاءالله هرگز چنین نخواهد شد.به راستی اگر حضور مردم،تلاش‌های سپاه و بسیج و ارتش و نیز مسئولان، و بالخصوص رهبری مدبرانه حضرت آیت الله خامنه ای نبود امروز چه چیزی از جمهوری اسلامی باقی بود؟

بدون شک نقش نیروهای اطلاعاتی - امنیتی در مقابله با بمب گذاری، جاسوسی و تهدیدهای دیگر یک نقش ممتاز است و چه فداکاری‌ها و جانفشانی‌هایی که این برادران و خواهران برای حفظ نظام و اقتدار ایران اسلامی کرده و می کنند و ما هرگز مطلع نمی شویم. با این همه، نمی توان گفت هیچ مأمور امنیتی به ویژه در حوزه زندانیان امنیتی مرتکب خطا نشده و نمی‌شود.

بیاییم در ایام ولادت رحمت برای عالمیان،از «خلق عظیم» حضرت- که حتی به عیادت آن یهودی که زباله بر سر حضرت خالی می کرد می رفت - الهام بگیریم. سخن من در اینجا درباره زندانیان امنیتی نیست، بلکه درباره خانواده های آنان است. آیا کسانی که به ادعای خودشان بیش از دیگران دغدغه حفظ نظام را دارند نسبت به وضعیت خانواده این زندانیان – ولو بعضا اکنون آزاد شده باشند - مسؤولیتی ندارند؟ آیا سرزدن به این خانواده ها گناه و ممنوع است؟ پدران نان آور خانواده اند؛ آیا بگوییم حال که پدر «سبز» بوده و به هر دلیل کارش به زندان کشیده، به ما چه مربوط اگر فرزندانش از گرسنگی «زرد» شوند؟ شاید هم چنین توجیه کنیم که با دوری کردن از این خانواده ها به حفظ نظام کمک می کنیم، در حالی که کاملا برعکس است. فراموش نکنیم که «حفظ نظام» رمز عبور از مواقف قیامت نیست، بلکه این تک تک اعمال ماست که مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت چرا که دین ما دین «مثقال ذره» است.

آیا می شود روزی مطلع شویم که کسانی از سپاه، بسیج، قرارگاه عمار، جبهه پایداری و نیز ائمه محترم جمعه و افرادی که به مکرر برای تشریح ابعاد فتنه در چند سال اخیر در تلویزیون ظاهر شده‌اند و ... به دیدار این خانواده ها رفته و سراغی گرفته اند که آیا مشکلی ندارند؟ آیا برخورد نامناسبی با آنان نشده است؟

متأسفانه در شرایط فعلی گاهی حتی وقتی خانواده یک زندانی امنیتی به دیدن یکی از مراجع عظام تقلید می رود مرجع مذکور روز بعد سرمقالۀ هشدارگونۀ بصیرت افزا دریافت می کند! شریعت محمدی (ص) چه می گوید؟ آیا این خانواده ها را حامیان فتنه گران بنامیم و خلاص، یا با اخلاق محمدی برایدور نشدن آنان و نسلشان از نظام اسلامی تلاش کنیم؟اگر کسانی مانند افراد فوق الذکر به دیدار این خانواده ها بروند صرفا وظیفه ای دینی را انجام داده و کار فوق العاده ای نکرده اند اما چنین اقدامی مسلما اثر مثبت فوق العاده ای بر جامعه خواهد داشت.

به نظر می رسد که اگر اموری نظیر این پیشنهاد عملی شود، مانند اینکه سایت ها و روزنامه هایی که حساسیت بیشتری نسبت به فتنه ۸۸ از خودنشان می دهند ستونی تحت عنوان «تظلم خواهی»داشته و راه را برای شنیدن درد دل احتمالی این گونه افراد بازکنند، آنگاه فضا چنان خواهد شد که به جای دعوت پنجاه روزه مردم در صدا و سیما برای شرکت در انتخابات، پنج روز تبلیغ کافی خواهد بود و البته آمار شرکت کنندگان نیز به طرز محسوسی بالاتر خواهد رفت.

میدانم ارائه همین پیشنهاد در فضای سیاست زده کنونی این برچسب را نزد برخی غیرمنصفانه به دنبال خواهد داشت که دارای گرایشات از نوع جنبش سبزی هستم! باری، اگر، بلاتشبیه، سفارش امیرالمؤمنین درباره رعایت عدالت درباره ابن ملجم نعوذ بالله دلالت بر گرایشات خوارجی حضرت دارد توصیه من به لزوم سرزدن به خانواده های زندانیان سال ۸۸ نیز چنین معنایی در بر دارد. در انتظاریم که آیا مردی هست که قدم پیش گذارد و از سرزنش اطرافیان نهراسد و آیاتی نظیر«وَلاَیَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ» (مائده/۵۴) و «وَلاَیَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلاَّ تَعْدِلُواْ» (مائده/۸) را جامه عمل بپوشاند؟


:: بازدید از این مطلب : 698
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 28 / 10

http://mohamad.bgh1245.loxblog.com/upload/mohamad.bgh1245/image/691864_KvdceDcM.jpg

یا رسولَ الله یا رسولَ الله...

ای ثنای تو بر لب یزدان                  مظهرالله و خسروِ خوبان

ماه ربیع و ماه سرور است              ذکر ملائک کوثر و نور است

نور مجسّم آمده دنیا                     رسول اعظم آمده دنیا

مکّه ز نورش گشته مصفّا               آمده دنیا سیّد بطحا

ختم رسولان خواجه ی لولاک          سَیدُ العالم سَرور افلاک

خواهم که باشم ای بی قرینه        میلادت را در شهرِ مدینه

گنبد خضرا قبله ی دلها                 مهرت سرشته در آب و گِلها

ای گلِ زهرا(س) امامِ صادق...

آمده دنیا قرآنِ ناطق                      یوسف احمد امامِ صادق

شهر مدینه گشته چراغان              از فروغ این کوکب تابان

این ثمره ی باغ رسول است           فرزند حیدر سبط بتول است

این آینه ی نور ذات رب                  باشد خورشید سپهر مذهب

گیرد ز گلشن روح خزانی              شیعه ز نورش شَوَد جهانی

پسر احمد آمد خوش آمد             جان محمد آمد خوش آمد


:: بازدید از این مطلب : 555
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
شنبه 26 / 10

 

 

04116318844653856740.jpgكهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است كوهستانی و بنابر این شرایط جغرافیای آن به گونه ای است كه غارهای بسیاری در آن شكل گرفته و به گفته كارشناسان، هنوز همه آنها و تمام زوایای پنهان این میراث طبیعی شناسایی نشده است.

 بشر از سپیده دم تاریخ تاكنون از غارها استفاده كرده است، روزی آن را برای سرپناه انتخاب كرد، روزی برای در امان ماندن از شر دشمنان و امروز از آن برای گردشگری استفاده می كند.
غارها، چه صحنه هایی را در خود ضبط كرده اند! اگر روزی ماشین زمان اختراع می شد و انسان ها می توانستند به گذشته برگردند شاید می فهمیدیم نیاكان ما، كه دوست داریم به آنها انسان های نخستین بگوییم چگونه زندگی می كردند، چه می خوردند و چه می گفتند.
نبرد، ترس، پنهان كاری، شكار، و تلاش برای زنده ماندن و یا برتر شدن، شاید دلایلی بود كه انسان ترجیح داد به جای روی زمین به دل زمین پناه برد.
بوجود آمدن این پدیده زیبا، به شرایط فیزیكو شیمیایی مختلفی در هر منطقه جغرافیایی مربوط می شود كه باعث شده اند تا غارها و پدیده های داخلی آنها با گذشت میلیونها سال، شكل گرفته و بوجود آیند و تغییرات اندك و جزیی در این شرایط می تواند تنوع پدیده ها را بیشتر كند.
تركیب شیمیایی آب، فشار، دما، رطوبت، جریان هوا، شرایط زمین شناسی و زمین ساختی مهمترین عوامل تغییر شرایط فیزیكو شیمیایی هستند.
همه مناطق كهگیلویه و بویراحمد غارهای زیبا و شگفت انگیزی دارند.قندیلهای غار 'دنگزلو' كمتر از دیواره های بلاد شاپور اهمیت ندارد و چه بسا اهمیتی بیشتر نیز داشته باشد چرا كه این قندیلها در طی میلیونها سال شكل گرفته و به امروز رسید و دست مخرب بشر هنوز به بسیاری از آنها نرسیده است.
كارشناسان معتقدند میراث طبیعی كهگیلویه و بویراحمد بیش از میراث تاریخی و فرهنگی آن نیاز به بازشناسی و نگهداری دارد و توجه به آنها توجه به نسل های آینده نیز هست.
غار یخی، یكی از غارهای منحصر به فرد و زیبایی است كه در ارتفاع سخت گذر دیواره شمالی منطقه حفاظت شده دنا و در جنوب روستای خفر واقع شده كه سالانه پذیرای علاقمندان فراوانی از غار نوردان و كوه نوردان داخلی است.
این غار قندیلهای زیبایی در تمام طول سال بویژه در فصل تابستان دارد.
غار شاه بهرام، یكی از غارهای مشهور موجود در استان واقع در حوالی روستای شاه بهرام در منطقه پیچاب از توابع شهرستان باشت و در منطقه گرمسیری و در فاصله 150 كیلومتری شمال شرقی شهر دوگنبدان واقع شده كه محدوده اطراف آن جنگلهای انبوه از نوع بلوط، بنه، كلخنگ، زبان گنجشگ و انواع بادام دارد.
این‌ غار به‌ طول‌ 200 متر و بادهانه‌ای‌ به‌ اندازه‌ یك‌ متر در مجاورت‌ خرابیهای‌ شهرباستانی‌ شاه‌ بهرام‌ قرار دارد. به گفته كارشناسان میراث فرهنگی استان، آثار و نشانه‌های‌ موجود كه‌ در بررسی‌های‌ اوّلیه‌ غار شاه‌ بهرام‌شناسائی‌ شده‌اند، دوره‌ استفاده‌ از آن‌ را به‌ زمان‌ اشكانیان‌ مربوط‌ می‌سازد
غار دوفیری، یكی از غارهای موجود در ارتفاعات غربی كوه سمسال واقع در حوالی روستای بن زرد علیا از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا و در منطقه حفاظت شده دنا است.
به گفته برخی مردم محلی این غار كه در صخره ای مرتفع از روستای فوق قرار گرفته در گذشته بعنوان قراولگاه و حفاظت از سكنه روستا از آن استفاده می شده است.
غار دنگزلو كه بین دو استان اصفهان و كهگیلویه و بویراحمد واقع شده است، در ضلع شمال شرقی كوه دنا و در حوالی روستای دنگزلو از توابع بخش پادنای علیا شهرستان سمیرم واقع شده است.
این غار جاذبه های زیبایی از لحاظ قندیل های یخی دارد كه به گفته كارشناسان، هنوز بطور كامل شناسایی نشده است و چنانچه همه زوایای آن شناخته شود به عنوان یكی از زیباترین غارهای ایران شناخته خواهد شد.
غار نیده یا ندیده، نام غاری است كه در تنگه ای به همین نام در منطقه حفاظت شده خائیز سرخ و در فاصله 20 كیلومتری شمال شرقی شهرستان بهبهان قرار دارد كه عمقی در حدود 150 متر در زیر زمین دارد.
غار نول در كوه گل واقع در 20 كیلومتری منطقه سی سخت مركز شهرستان دنا واقع شده است كه با طول 80 متر دارای چند تالار پلكانی و انشعاب های مختلف و از لحاظ بررسی های زمین شناسی اهمیت ویژه ای دارد.
ارتفاع دهانه غار سه متر است كه در برخی نقاط درون غار تا 20 متر تغییر می كند و سقف و بدنه آن از سنگهای آهكی اسماری و قندیلهای زیبایی پوشیده شده و قطعات آب از این قندیلها و سقف غار چكه می كند.
در عمق غار چند چشمه وجود دارد كه آب زلال و خنكی از آنها جاری است. دخالت های انسانی پیرامون چشمه سارها و قنات های اطراف این غار بیانگر استفاده از غار در دوره های گذشته و اخیر است. به نظر می رسد این غار در گذشته به عنوان پناهگاه موقتی مورد استفاده قرار گرفته است.
اشكفت داودی نیز در فاصله تقریباً 9 كیلومتری شرق دیشموك و در داخل تنگ فارتق واقع شده است كه تقریباً مثلثی شكل است و با شیبی تند به جاده و تنگ فارتق منتهی می شود.
ارتفاع این غار از سطح جاده در حدود 25 متر است كه در بخش های بیرونی این غار بقایای ابزارهای سنگی نظیر ریزتیغه و تراشه به چشم می خورد.
بنا به گفته كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كهگیلویه و بویراحمد، قدمت آثار این غار به دورة پیش از تاریخ می رسد.

غار گبر شهرستان كهگیلویه، در محل‌ 'سرخاراب‌' واقع‌ شده‌ و در سال‌ 1368 مورد شناسایی‌ هیأت‌ كوهنوردی‌استان‌ قرار گرفته‌ است‌ كه به گفته كارشناسان میراث فرهنگی استان، در روزگار ساسانیان‌ به‌ عنوان‌ 'خرفخانه‌' مورد استفاده‌ قرار می گرفت.
غار كبوتردر محلی‌ به‌ نام‌ 'تراب‌' در لنده‌ دهدشت‌ واقع‌ شده‌ و نیمی‌ از دهانه‌ورودی‌ آن‌ در داخل‌ رودخانه‌ 'مارون‌' قرار دارد.
این غار دو تالار نسبتاً بزرگ‌ و 150 متر عمق‌ و انشعابات‌متعددی‌ دارد و در سال‌ 1367 كشف‌ شده‌ است‌.
غار پیرزن‌ و غار فی‌ در دهدشت‌ كهگیلویه‌، غار مس‌ درمحل‌ 'خونگاه‌' آب‌ سیاه‌ بویراحمد، غار نی‌نه‌ در مرز كهگیلویه‌ و بویراحمد - خوزستان‌، غار نِزل‌ در كوه‌ نوردهدشت‌، غار شاه‌ (اشكفت‌ شاه‌) در بخش‌ باشت‌، اشكفت‌ كك‌ كوهزاد در 2 كیلومتری‌ روستای‌ تراب‌ وسطی‌،اشكفت‌ هوایی‌ در یك‌ كیلومتری‌ شمال‌ شرقی‌ روستای‌ تراب‌ علیا، غارهای‌ تاریخی‌ دنا، غامین‌ و خفاش‌ در تنگ‌ تكاب از دیگر غارهای دیدنی استان كهگیلویه و بویراحمد است‌./س

 


:: بازدید از این مطلب : 633
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
شنبه 26 / 10

photo #7

آن کس که نداند و نداند که نداند

آنکس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

آنکس که بداند و نداند که بداند
بیدارش نمایید که بس خفته نماند

آنکس كه نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند

آنکس که نداند ونداند که نداند
در جهل مرکب ابد الدهر بماند

.
.
درکشورما وضع چنین است بدانید :

آنکس که بداند وبداند که بداند
باید برود غازبه کنجی بچراند

آنکس که بداند و نداند که بداند
بهتر برودخویش به گوری بتپاند

آنکس که نداند و بداند که نداند
با پارتی و پولي خرك خویش براند

آنکس که نداند و نداند که نداند
برپست ریاست ابدالدهر بمان


:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 23 / 10

 

 16389497069039985384.jpg

نشست هم اندیشی  سادات میرسالاری در فضای صمیمانه وبا حضور جمعی از بزرگان سادات ، روحانیون ،نخبگان در حسینیه ی قمر بنی هاشم (ع)دهدشت در مورخه 20 /10/. 92  با هماهنگی اوقاف وامور خیریه شهرستان کهگلویه برگزار گردید پس از تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید

در این همایش سید عبدالنبی صمدیان مدیر اوقاف وامور خیریه شهرستان ضمن خیرمقدم به حضار صله ارحام رایکی از برترین خصایص مسلمین دانست واین جمع صمیمی سادات که از گوشه وکنار ایران در این جلسه شرکت نمودند رانمونه ای زیبا از صله ارحام دانست ایشان دراین جلسه پیرامون مقوله وقف مطالبی ایراد نمودند ووقف را باقیات صالحات دانست وحضار را به انجام این فریضه معنوی  دعوت نمود وی سپس در بخشی از سخنان خود همبستگی وهمدلی سادات را که از بارزترین خصایص این تیره از سادات می باشد ستود .

مبحث اصلی سخنرانی اکثریت سخنگویان این جلسه اتحاد همبستگی وهمدلی وایجاد زمینه های برای رشد وبالندگی نخبگان علمی ،فرهنگی واجتماعی ولزوم مشارکت در مسایل سیاسی واجتماعی در قالبی واحد وپرهیز از تشتت ارا در مسایل اجتماعی وسیاسی بود

در این جلسه پیشنهادتاسیس کانون نخبگان میرسالاری ارائه گردید که با استقبال حضار مواجه گردید وهمچنین تعیین هیئت امنا و هیئت امنای فرهنگی امامزاده برای خدمت رسانی بهتر به زوار وشناساندن امامزاده وموقعیت ان

مورد بحث واقع گردید که پس از ساعتها بحث چند نفر به اوقاف معرفی که پس از تایید صلاحیتها بزودی معرفی می شوند /

لازم به ذکر است سادات میرسالاراز بزرگترین طوایف سادات  دارای پتانسیل های بالای علمی بیش از 70نفر در مقطع دکترا از جمله اقتصاددان مشهور کشور سید مرتضی افقه ودکتر سید سادات سپهرتاج از روانشناسان مشهور کشوروچندهانمونه برجسته ی علمی و بیش از صد روحانی برجسته در مناطق مختلف کشور ودهها فرهنگی مهندس و دانشجو وورزشکاران مشهور چون سید یعقوب امیرسالاری شیرمرد عرصه ی ملبورن وسید مصطفی بهزادی مقدم نفرپنجم کشتی جوانان جهان در بلغارستان است پس می طلبد با هماهنگ کردن وتشکیل این کانون از پتانسیل های موجود حداکثر استفاده رانماییم 

در پایان جلسه فوق بیانیه ای به این مضمون منتشر گردید.

ما امت و اولاد رسول خدا(ص)، امت متحد و معتدل، امت مکتب ناب محمدی یعنی مکتب اهل بیت(ع) هستیم که آیات قرآن و روایات زیادی درباره ما و خصوصیاتمان وارد شده که از جمله آنها وحدت، همدلی و انسجام است.

 

 

اما مبادا هیاهوی این زندگی زود گذر و اتفاقات تلخ و شیرین آن و پست و مقام‌های فانی آن باعث کم رنگ شدن و یا خدای ناکرده از بین رفتن همدلی و وحدت ما شود که آن وقت باید پاسخگوی خدا و رسول او در روز جزا باشیم.

 

  سیره پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین(ع)‌، راهکارهای فراوان و مختلفی برای تحقق وحدت ارایه داده است. پیامبر با ورودش به مدینه و پس از تشکیل حکوت اسلامی، با ایجاد قراردادهای اخوت و برادری در میان مهاجر و انصار، برادری را از راهبردهای اساسی در راستای تحقق وحدت امت اسلامی، مطرح و جامعه آن زمان را بیمه کرد و امروز این راهکارها در هر شرایطی بهترین چراغ راهنما و کشتی نجات ما در تاریکی‌ها و انواع موانع و مشکلاتی است که دشمنان اسلام و میهن عزیزمان دنبال می‌کنند.

 

حال ببینیم چقدر آموزه‌های دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین الهی و مکتب مترقی را در مراحل حساس به ویژه آنجایی که خطر از دست دادن یک مقام و منصب بزرگ و وسوسه کننده در کمینمان است سرلوحه اعمال و رفتار و اظهار نظرهای خود می‌کنیم.

 

پیامبر(ص) در توصیه‌ای به مساله مهم و حیاتی حفظ وحدت، می‌فرمایند: " ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی1".

ایشان همچنین فرمودند: "وحدت مایه رحمت، و تفرقه موجب عذاب است2".

 

رسول مکرم اسلام(ص) در حدیثی دیگر می‌فرماید: "دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند3".

 

امیرمومنان حضرت امام علی(ع) اسوه وحدت و اتحاد نیز چنین فرمودند: "بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر 4".

 

پیامبر اکرم(ص) در تعبیر بسیار زیبا و آموزنده تاکید کردند: "با جماعت همراه شو؛ زیرا گرگ، گوسفند دورمانده را می‏خورد5".

نتیجه می‌گیریم که وحدت امت اسلامی، از اصول مورد تأکید پیامبر(ص)‌ و اهل بیت ایشان بوده است. از منظر آنان اقتدار مسلمانان در پرتوی وحدت می‌باشد و وحدت امت اسلامی از راهبردهای بنیادین و اساسی اقتدار امت اسلامی در تمام اعصار و قرون است؛ پیامبر خاتم (ص) برای تحقق بخشیدن وحدت اسلامی در میان جامعه آن زمان، تلاش‌های فراوان نموده‌اند به گونه‌ای که اقتدار و عزت نوپای جامعه اسلامی عصر رسالت، برآیند وحدت و راهکارهای ارائه شده از سوی پیامبر اعظم (ص)بوده است.

 

از آن جایی که پیامبر اعظم (ص)‌اسوه کامل زندگی است الگو قرار دادن سیره آن حضرت، کارآمدترین راهکارها را برای مسلمانان امروزه در جهت تحقق وحدت اسلامی چه در میان طایفه بزرگ  خود و چه در ارتباط با دیگر طوایف همجوار  ومسلمانان ارائه می‌کند.اینجانبان حاضرین در جلسه ضمن پایبندی به اصل وحدت ایلمان وپرهیز از نام بردن تیره ای براصل برادری وبرابری ومیرسالاری بودن کلیه افراد ایلمان از کلیه غایبین عاجزانه خواهان حفظ وحدت وپرهیز از هرگونه حرکت تفرقه افکنانه می باشیم . در پایان به رسم یادبود از طرف اداره اوقاف وامور خیریه جوایزی به رسم یادبود وتقدیر از 27سال زحمات گرانبهای هیئت امنای قدیم تقدیم گردید/

 


:: بازدید از این مطلب : 837
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 23 / 10

عصردنا گزارش مي دهد:
در پایان حاج سید رضا موسوی خواه طی گزارشی از عملکرد سه ساله هیئت امنا و سی ساله خود به عنوان متولی امام زاده ارائه داد
عصردنا:اعضاي هيات امناي امامزاده ميرسالار طي نشستي باحضور جمع كثيري از سادات مشخص شد.

به گزارش"عصردنا"با اطلاع رسانی و فراخوان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه از سادات امامزاده میرسالار در شهرهای استان خوزستان ،بوشهر ، فارس ،کهگیلویه و بویراحمد جمع کثیری از سادات در حسینه قمر بنی هاشم دهدشت در گردهمایی باشکوه دعوت به عمل آمد تا با بیان دیدگاههای خود اعضای هیئت امنای جدید را انتخاب و بارفع موانع و مشکلات در مسیر توسعه امام زاده اقدام نمایند .

آنچه در جلسه انتخاب هيات امناي امامزاده ميرسالار گذشت:


اين جلسه با تلاوت آیات قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز و سپس حاج آقا صمدیان رئیس اداره اوقاف ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدعوین در این جلسه شرایط اعضای هیئت امنا را توضیح و سپس سخنانی در بحث وقف ایراد نمودند و سادات امام زاده را به وحدت و همگرایی توصه نمود و از اعضای هیئت امنای قدیم که در راس آنها از حجه السلام حاج سید رضا موسوی خواه به عنوان متولی امام زاده و رئیس هیئت امنا با اهداء لوح قدردانی کرد .

 سپس آقایان داور از رامهرمز ،حاج آقا مرتضوی از آب باران وحدانی از بهمئی گرمسیر و بهبهان و سید صادق پیام و آقای رضوی از دهدشت و چند تن دیگر به نمایندگی از طوایف و شهرهای مختلف به بیان دیدگاههای خود پرداختند و همگی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده هیئت امنای قدیم بر حضور مجدد حاج سید رضا موسوی در راس هیئت امنا اتفاق نظر داشته و طی طوماری به رئیس اداره اوقاف عنوان داشته که وجود هیئت امنای جدید را تنها با حضور حاج سید رضا موسوی قبول دارند و انتخاب اعضاء به نظر ایشان و ریاست اداره اوقاف باشد .

در پایان حاج سید رضا موسوی خواه طی گزارشی از عملکرد سه ساله هیئت امنا و سی ساله خود به عنوان متولی امام زاده ارائه داد . وی گفت : کل پول هدایای سادات از سال 65 تا 771 مبلغ 82147714  ميليون تومان و موجودی ضريح نیز 9609722 ميليون تومان که این مبلغ را بسیار ناجیز و اندک اعلام و بیان کرد سادات پولدار زیاد دارند ولی پول ده کم ، و بنده با دست خالی وضع امام زاده را بدین جا رسانده ام و این هم به لطف خدا و آبرو و ریش سفیدی و وساطت بیشترین خدمات برای امام زاده انجام گردید که انشالله به صورت کتابچه در خواهد آمد و پولی را که خودم از 78 تا 91 از دوستان و اشنایان جمع کردم 62944487 تومان می باشد و موجودی ضریح از سال 78 تا 92 مبلغ 960/918/217 تومان بوده و مبلغ 45 میلیون تومان از تهران و 80 میلیون تومان از استانداری استان با تلاش فراوان گرفتیم که این پول مستقیما به حساب امام زاده نزد اداره اوقاف ریخته شده است .

 وی یادآور شدند کلیه دخل و خرج و حساب و کتاب امام زاده در دفاتر مخصوص ثبت که توسط دو تن از اساتید دانشگاه که از سادات امام زاده می باشند بازبینی شده است .

موسوي ضمن گلایه از بی مهری ها و کارشکنی های بعضی در روند بازسازی امام زاده بیان کرد ضریح امام زاده دارای دو کلید که یکی نزد اوقاف و دیگری دست هیئت امنا و هیچکدام بدون حضور دیگری نمیتوانند ضریح را غبارروبی نمایند .

 رئیس هیئت امنا گفت: بنده قصد خروج از هیئت امنا را داشته که با اسرار فراوان سادات و به احترام جمع حاضر و امام زاده مجددا این مسئولیت را پذیرفتم که انشاالله اعضای هیئت امنای جدید را با مشورت و هماهنگی با اداره محترم اوقاف از بین سادات مومن و متعهد و امانت دار انتخاب و به هیئت تایید صلاحیت معرفی میکنیم .


 


:: بازدید از این مطلب : 614
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 21 / 10

گفت‌و‌گوی «برهان» با عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران،دکتر«سید مرتضی افقه»

پیش‌شرط‌های موفقیت هدفمندی در فاز دوم

حذف افراد پردرآمد از لیست یارانه‌بگیران. زمزمه‌ای که شاید چهار یا پنج سال پیش هم در دولت احمدی‌نژاد شنیده می‌شد که بعدها منتفی شد. اما دلیل این امر چه بود؟ چه آثاری بر اقتصاد و مردم تحمیل نمود؟ آیا در حال حاضر، امکان حذف این سه دهک وجود دارد؟ چه عواقبی برای جامعه به همراه خواهد داشت؟

 

گروه اقتصاد برهان؛
 
اشاره: حذف سه دهک از افراد پردرآمد. به گفته‌ی مصباحی مقدم، حذف این افراد، کمک قابل توجهی به دولت جهت جبران کسری بودجه خواهد نمود و هر ماه تعلل در این امر، هزار میلیارد تومان کسری روی دست دولت خواهد گذاشت. به اعتقاد عده‌ای، نبود اطلاعات صحیح اقتصادی از اقتصاد خانوار و عدم شناسایی دقیق دهک‌های مورد نظر، دلیل تعلل دولت در این امر بوده است. اما مصباحی مقدم با رد این گفته، از شناسایی ده ‌میلیون نفر از افراد پردرآمد در دولت دهم خبر داده است. وی با بیان اینکه 25 پایگاه اطلاعاتی در کشور وجود دارد که استفاده از آمار و اطلاعات شش پایگاه آن، برای شناسایی دهک‌ها کافی است، عنوان کرد: از طریق پایگاه ثبت اسناد برای دستیابی به اطلاعاتی مربوط به املاک، نیروی انتظامی برای اطلاعات مربوط به خودرو، پایگاه امور مالیاتی برای شناسایی توان مالی خانوار و چند پایگاه اطلاعاتی دیگر می‌توان پردرآمدها را به راحتی شناسایی کرد.
 
اما دولت در امر شناسایی افراد چه مواردی را ملاک قرار می‌دهد؟ آیا شرایط محیطی و یا شهری که افراد در آن زندگی می‌کنند هم می‌تواند به عنوان ملاک قرار گیرد؟ حذف سه دهک چه پیامدهای امنیتی را به دنبال خواهد داشت؟ همین سؤالات، ما را بر آن داشت که نزد یکی از کارشناسان اقتصادی برویم. به عقیده‌ی دکتر افقه، شناسایی و طبقه‌بندی افراد در شرایط فعلی ایران، بسیار دشوار و کاری سخت، وقت‌گیر و هزینه‌بر است که در نهایت ممکن است تبعات سیاسی و اجتماعی و امنیتی نیز در بر داشته باشد. در ادامه گفت‌وگوی برهان با این استاد دانشگاه را می‌خوانیم.
 
چگونه می‌توان دهک‌های پردرآمد را شناسایی کرد؟ آیا تنها درآمد و مالکیت را باید ملاک قرار داد؟ یا موجودی بانک‌ها و یا سکه و دلارها باید به عنوان معیار قرار گیرد؟ برای خارج کردن قشرهای پردرآمد، از جمله دلالان، چه شفافیتی وجود دارد؟ آیا می‌تواندشرایط محیطی و یا شهری که افراد در آن سکونت دارند هم ملاک محاسبه قرار بگیرد؟
 
شناسایی و طبقه‌بندی درآمدی افراد، در شرایط فعلی ایران و با امکانات موجود، اگر نگوییم غیرممکن است، بسیار دشوار است. اولاً متغیرهای بسیاری در تعیین سطح رفاه اقتصادی افراد تأثیرگذار است که به دست آوردن همه یا اکثر این اطلاعات از افراد یا خانوارها کاری سخت، وقت‌گیر و پرهزینه است و شاید در شرایط فعلی نشدنی باشد. به دست آوردن اطلاعاتی صرفاً در ارتباط با سطح درآمد یا حتی ثروت الزاماً انعکاس‌دهنده‌ی سطح برخورداری و رفاه افراد و خانوارها نیست، بلکه اطلاعاتی پیرامون میزان هزینه‌های ضروری افراد نیز مورد نیاز است که کار طبقه‌بندی افراد را باز هم دشوارتر می‌کند.
 
همه‌ی مواردی که در رسانه‌ها اعلام می‌شود (درآمد و املاک، موجودی بانکی و ذخایر غیربانکی مثل سکه و ارزهای خارجی، سهام، سپرده‌ها و دارایی‌های احتمالی خارجی و... در بخش درآمد) به علاوه‌ی آنچه در بخش هزینه‌ها باید لحاظ شود (مثل تعداد افراد تحت تکفل و سنین و وضعیت‌شان، شهر و محلی که در آن زندگی می‌کنند، میزان بدهی و اقساط ماهانه و...) از جمله مواردی است که باید شناسایی شود تا یک طبقه‌بندی نزدیک به واقع داشته باشیم که همان گونه که ذکر شد، در شرایط فعلی، نشدنی یا بسیار وقت‌گیر، دشوار و پرهزینه است.
 
چه اشتباهاتی از سوی دولت و مرکز آمار صورت گرفت که منجر به منتفی شدن بحث شناسایی دهک‌ها در چهار یا پنج سال گذشته شد؟
 
به نظرم تنها اشتباهشان این بود که احتمالاً فکر می‌کردند شناسایی این دهک‌ها کار ساده­ای است، اما در عمل به دشواری‌های آن پی بردند و آن را رها کردند و البته این خطا، تحمیل هزینه (مالی و زمان) به دولت و مردم بود.
 
شناسایی و حذف سه دهک چه پیامدهای امنیتی خواهد داشت؟
 
به هر حال افراد مایل نیستند اطلاعات شخصی‌شان، به خصوص اطلاعات مرتبط با دارایی‌هایشان، توسط دولت یا نهادها و افراد دیگر شناسایی شود. در شرایط فعلی که بحث مراجعه به حساب‌های بانکی و اطلاعات ملکی از سوی دولت طرح می‌شود، حتماً واکنش‌هایی در بین افراد ایجاد می‌کند. حدس می‌زنم بعد از مصاحبه‌هایی که معاون وزارت کار انجام داد، تحرکات بعضاً غیرمفیدی توسط افراد صورت بگیرد و حتی در رفتار مالی و اقتصادی آینده افراد تأثیر بگذارد. مثلاً همین طرح مراجعه دولت به حساب‌های بانکی یا املاک مردم، احتمالاً باعث جابه‌جایی‌های مالی و ملکی در حال و آینده شود. تعجب از این است که مواردی در رسانه طرح شود که موجب تلاطم در جامعه گردد.
 
در هر حال، با توجه به نکاتی که ذکر شد، هر گونه طبقه‌بندی خانوارها و حذف یارانه بر اساس این طبقه‌بندی، نارضایتی‌ها و اعتراضاتی به دنبال خواهد داشت. هر چه ضریب خطا در تشخیص طبقات درآمدی بیشتر باشد، تبعات اجتماعی، سیاسی و احتمالاً امنیتی بیشتری در پی خواهد داشت.
 
افراد سیاسی مثل آقای رفسنجانی، خاتمی، روحانی یا مراجع و رهبران مذهبی، از افراد متعلق به نگرش فکری خود، که توان و تمکن مالی بهتری دارند، بخواهند تا داوطلبانه انصراف دهند. شاید در کوتاه‌مدت، بخش قابل توجهی از این افراد با برانگیخته شدن احساسات ملی، سیاسی و مذهبی‌شان انصراف دهند.
 
 
با توجه به اینکه پرداخت یارانه، ماهیانه حدود سه هزار و پانصد میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر دارد و با توجه به اینکه دولت با کسری بودجه مواجه است، برای جلوگیری از کاهش هزینه‌ها چه اقدامات ضربتی در کوتاه‌مدت باید صورت بگیرد؟
 
مدیران پیشین تعهدات زیادی را برای دولت به وجود آورده‌اند که آثار مثبتی هم الزاماً به دنبال نداشت و یا بسیار کمتر از آن چیزی بود که بیان می‌شد. به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت برنامه‌ی دولت رها شدن از تعهدات عظیم ماهانه نسبت به پرداخت یارانه باشد. لذا همه‌ی توان خود را برای کاهش این حجم از تعهد به کار گرفته است. به نظرم در اولین مرحله، دولت دهک دهم (که شناسایی آن احتمالاً چندان دشوار و زمان‌بر نیست) را از لیست یارانه‌بگیران خارج کند تا بخش کمی از هزینه‌ها کاهش یابند تا در فرصتی معقول، به شناسایی دو دهک دیگر بپردازد.
 
من فکر می‌کنم بهترین شیوه برای شناسایی اغلب دهک‌ها، شیوه‌ی خوداظهاری است که در شرایط فعلی و با شیوه‌ای که قبلاً اجرا شد، قطعاً میسر نیست. اما شاید بتوان این ایده را طرح کرد که مثلاً از احساسات ملی، سیاسی و مذهبی مردم استفاده کرد تا بخشی از مردم که نیاز کمتری به دریافت این مبلغ دارند، داوطلبانه صرف نظر کنند. مثلاً افراد وجیه‌المله سیاسی مثل آقای رفسنجانی، خاتمی و روحانی، از افراد متعلق به نگرش فکری خود که توان و تمکن مالی بهتری دارند بخواهند تا داوطلبانه انصراف دهند. یا مراجع و رهبران مذهبی که مخاطبان خاص خود را دارند، از جامعه بخواهند به انصراف داوطلبانه تن در دهند. شاید در کوتاه‌مدت، بخش قابل توجهی از این افراد با برانگیخته شدن احساست ملی، سیاسی و مذهبی‌شان انصراف دهند. من حدس می‌زنم در شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی که تقریباً بخش قابل توجهی از جامعه نگران وضعیت حال و آینده‌ی خود و کشور خود هستند و با مشارکت و رأیی که به آقای روحانی داده‌اند، از این دعوت استقبال کنند و باری از هزینه‌های دولت را بردارند.
 
به گفته‌ی دکتر نوبخت، اگر قرار است به سه دهک ثروتمند یارانه ندهیم، از آن سو یارانه‌ی 3.5 میلیون نفر بیکار جامعه را چهار برابر خواهیم کرد که این امر باعث برقراری عدالت بیشتر خواهد شد. آیا این امر باعث تنبلی بیشتر در افراد نخواهد شد؟ ضمن اینکه کاهش هزینه‌ برای دولت را نیز در بر نخواهد داشت، در صورتی که یکی از اهداف دولت برای حذف سه دهک، کاهش هزینه‌هاست. نظر شما در این خصوص چیست؟
 
بله، هر گونه پرداخت بابت بیکاری افراد احتمالاً در درازمدت باعث گسترش بیکاری یا کم‌کاری خواهد شد و کشورهای پیشرفته نیز با این معضل مواجه هستند. در واقع پرداخت یارانه باید صرفاً به افرادی تعلق گیرد که علی‌رغم داشتن شغل، توان تأمین نیازهای اساسی خود را ندارند یا اصولاً ناتوان و از کار افتاده‌اند، نه افرادی که توان کار دارند و به جای بیمه‌ی بیکاری، یارانه هم بگیرند. پرداخت بیمه‌ی بیکاری سیاست‌ها و برنامه‌های خاص خود را می‌طلبد که دولت باید جداگانه برای آن برنامه‌ریزی و فکر کند.
 
اگر قرار باشد نحوه‌ی پرداخت یارانه‌ها تغییر کند و از شیوه‌ی غیرنقدی استفاده شود، این شیوه‌ی حمایت چگونه باید صورت گیرد؟ و اگر قرار باشد به بخش تولید اختصاص یابد، چطور باید باشد؟
 
در برخی موارد شیوه‌ی غیرنقدی آثار اقتصادی مثبت‌تری دارد. به خصوص اگر از کالاهای ساخت داخل استفاده شود که هم آثار ضدتورمی دارد و هم به تقویت تولید می‌انجامد. اما به هر حال، این شیوه هم سازوکار خاص خود را دارد و احتمالاً درگیری بیشتری برای دولت ایجاد کند (در مقایسه با شیوه‌ی نقدی) و بنابراین به افزایش هزینه‌های دولت منجر گردد. بنابراین چنین تغییری حتماً باید با مطالعه‌ی بیشتر در ارتباط با هزینه‌ها و منافع آن انجام پذیرد.
 
به نظرم انجام یک طرح هدفمند یارانه وقتی به موفقیت بیشتر نزدیک می‌شود که مجموعه‌ی شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قضایی و حتی مذهبی در جامعه فراهم باشد.
 
1. سطح اقتصادی و رفاهی مردم باید در حدی باشد که شأن و شخصیت‌شان اجازه ندهد دست نیاز به سوی دولت دراز کنند.
 
2. تعداد افراد نیازمند به دلیل سطح اقتصادی بالا، باید به حدی باشد که خانوارهای کمی متقاضی استفاده از کمک‌ها و یارانه‌های دولت باشند.
 
3. در چنین شرایطی است که هزینه‌ی دولت برای راستی‌آزمایی متقاضیانِ اندک یارانه، بسیار کم خواهد شد و بعضاً هزینه‌هایی که دولت بابت یارانه پرداخت می‌کند در حدی نیست که دولت نیاز به صرف هزینه‌ی بیشتر برای بررسی اطلاعات و ادعاهای متقاضیان نماید.
 
4. قوانین و مقررات قضایی باید به گونه‌ای باشد که مجازات‌های سنگینی برای ارائه‌ی اطلاعات غلط تعیین شده باشد. در این صورت، متقاضیان اگر اطلاعات غلط در فرم‌های خوداظهاری وارد کنند، خود را در معرض ریسک بالاتری خواهند دید.


:: بازدید از این مطلب : 1186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 21 / 10

ا کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز

تیم ملی کشتی فرنگی بر سکوی سوم جهان

 

تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران با یک مدال طلا، یک نقره، یک برنز و دو عنوان پنجمی بر سکوی سوم جهان ایستاد.

به گزارش فرهنگ نیوز، در روز پایانی رقابتهای کشتی فرنگی جوانان جهان در صوفیه بلغارستان و در آخرین مبارزه ی نمایندگان ایران، بهنام شجعی در دیدار رده بندی وزن 120 کیلوگرم مقابل پل استول از آمریکا ضربه فنی شد و مدال برنز جهان را از دست داد.

با این حساب، تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران صاحب یک مدال طلا توسط فرشاد عیسوند در وزن 50 کیلوگرم، یک نقره توسط یوسف قادریان در 84 کیلوگرم و یک مدال برنز توسط رامین طاهری در وزن 66 کیلوگرم شد تا تیم ایران با سه مدال به کار خود در مسابقات کشتی فرنگی جوانان جهان پایان دهد و پس از روسیه و آذربایجان بر سکوی سوم جهان بایستد.

این درحالی است که امروز مصطفی بهزادی مقدم در دیدار رده بندی وزن 55 کیلوگرم برابر نماینده اشغالگر قدس حاضر نشد و به عنوان پنجم رسید. در چهار وزن اول هم سید مصطفی صالحی زاده مقابل کشتی گیر رژیم صهیونیستی حاضر نشده بود.

به گزارش ایسنا، تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران سال قبل با هدایت عبدالله چمن گلی(سرمربی فعلی تیم ملی بزرگسالان) با یک نقره و دو برنزچهارم شده بود.

رده بندی تیمی:

1- روسیه 65 امتیاز

2- آذربایجان 47 امتیاز

3- ایران 42 امتیاز

4- ترکیه 41 امتیاز

5- ارمنستان 30 امتیاز

مقام کشتی گیران ایران:

50 کیلوگرم: فرشاد عیسوند(طلا)

55 کیلوگرم:سید مصطفی بهزادی مقدم(پنجم)


60 کیلوگرم: امید قادری (هفدهم)

66 کیلوگرم: رامین طاهری (برنز)

74 کیلوگرم: پیام بویری(بیستم)

84 کیلوگرم: یوسف قادریان (نقره)

96 کیلوگرم: سید مصطفی صالحی زاده( هشتم)

120 کیلوگرم: بهنام شجعی (پنجم)

کشتی فرنگی قهرمانی جوانان جهان/ خودداری بهزادی مقدم از رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس

ورزش > کشتی - ایسنا نوشت:
فرنگی‌کار وزن 55 کیلوگرم ایران از رویارویی با کشتی‌گیر رژیم اشغالگر قدس خودداری کرد.
در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جوانان جهان، مصطفی بهزادی مقدم در دیدار رده‌بندی وزن 55 کیلوگرم به کشتی‌گیری از رژیم اشغالگر قدس خورد که از رویارویی با وی خودداری کرد. او با این کار جوانمردانه در دفاع از مردم مظلوم فلسطین شانس کسب مدال برنز را از دست داد.
همچنین بهنام شجعی که در دور یک چهارم نهایی به حریف آذربایجانی خود باخته بود، با صعود این کشتی‌گیر به فینال در گروه شانس مجدد توانست با شکست دادن ولادیسلاو نوساچ از اوکراین با نتیجه 3 بر صفر به دیدار رده‌بندی راه یابد. او باید در رده‌بندی به مصاف ساموئل استول از آمریکا برود.
شجعی پس از استراحت در دور اول موفق شده بود بولات بگژانوف از قزاقستان را شکست دهد اما در مرحله یک چهارم نهایی به عباس عبدالله‌یف از آذربایجان باخته بود.
پیش از این یوسف قادریان در وزن 84 کیلوگرم موفق شده بود با شکست دادن کشتی‌گیرانی از قرقیزستان، مقدونیه، آذربایجان و ترکیه، به دیدار نهایی راه یابد. قادریان باید در فینال با سوسروکو کوژوکوف از روسیه کشتی‌ بگیرد.
ضمن اینکه در وزن 66 کیلوگرم رامین طاهری به دیدار رده‌بندی راه یافته بود که تا ساعاتی دیگر باید به مصاف تیگران آبراهامیان از ارمنستان برود.

 


:: بازدید از این مطلب : 833
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 20 / 10

23wl6c50zhi0kkie5s.jpg

از راست:سید محمد امین -سید مهدی مطلوبی میرسالاری -سید میلاد- سید مجتبی اوری6115f3uw28nlv79j3v4.jpg


:: بازدید از این مطلب : 692
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 20 / 10

jgoyi6j8drrkzyzi9oje.jpg7a13cfyvyusks8auodk6.jpglpkgtsps4x9pvczg6vq6.jpgwf7aqj328jvw5acyw88j.jpg

امروز مقارن با

20/10/92گردهمایی بزرگ سادات میرسالاری در دهدشت باموضوع تعیین هیات امنای جدید در حسینیه ی حاج سید رضا موسوی برگزار گردیددر این مراسم پس از قرائت ایاتی از کلام نورسید عبدالنبی صمدیان مدیر اوقاف وامور خیریه کهگلویه درسخنانی لزوم وحدت وهمدلی در شرایط کنونی را از مسائل مهم جامعه  دانست سپس به ارائه ی گزارش عملکرد اوقاف در دوره کوتاه مدیریت خود پرداخت و سپس حاج سید رضا موسوی خواه تولیت استان مقدس امامزاده به ایراد سخن پرداخت پس از ان بااتمام دوره 27 ساله هیات امنای قدیم از زحمات انها با اهدای لوح تقدیر وهدایایی تقدیر گردید سپس بحث وگفتگو درباره ی نحوه انتخاب هیات جدید اغاز گردید که پس از ساعت ها بحث وگفتگو نتیجه ای حاصل نشد و تصمیم گیری نهایی به اوقاف وامور خیریه واگذار گردید /


:: بازدید از این مطلب : 1281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
جمعه 18 / 10

باسلام

مراسم انتخاب هیآت امنای جدید امامزاده میرسالار(ع) در مورخه 20 دیماه در حسینیه حاج سید رضا موسوی خواه در شهر دهدشت برگزار می گردد از کلیه بزرگان سادات ،صاحب نظران ،نخبگان ودوستداران اهل بیت (ع) جهت شرکت وانتخاب هیئت امنای جدید دعوت به عمل می اید/ از طرف کانون دانش اموختگان میرسالاری و اوقاف وامور خیریه شهرستان کهگلویه


:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه